Nieuws
Regional Jet Center: twee dagen vol Embraers!
Op donderdag 29 februari en vrijdag 1 maart is de SVAAA langs geweest bij Regional Jet Center op Schiphol-Oost. Beide dagen waren er 12 leden welkom om onder begeleiding van Phil Schrijvers een kijkje te nemen in de hangaar. De dag begon, door afwezigheid van een buslijn op Oost, met een wandeling van een half uurtje. Dit was echter geen straf aangezien het zonnetje scheen en de startbaan die parallel liep aan onze route volop in gebruik was.
Na een wandeling waarbij een keer gestopt moest worden om voorrang te verlenen aan een passerend vliegtuig, waren we aangekomen bij hangaar 73. Onze begeleider Phil stond ons hier al op te wachten en nam ons mee naar boven voor een korte presentatie over de geschiedenis en toekomstplannen van RJC. Na alle ontstane vragen te hebben beantwoord was het tijd voor een rondleiding door de rest van het complex.
Als eerste liepen we langs het maintenance control center. Hier zitten 24/7 gespecialiseerde professionals klaar om ervoor te zorgen dat de kisten van alle klanten zo snel en veilig mogelijk weer kunnen vliegen. Door een speciale samenwerking tussen RJC en Binter Canarias gebeurd het ook minstens één keer per dag dat een monteur naar een ander vliegveld in Europa wordt gestuurd om ervoor te zorgen dat een gestrande kist van Binter Canarias zo snel mogelijk weer gerepareerd wordt.
Na het MCC gingen we met zijn alle naar de hangaar zelf. Hier stonden op het moment van aankomen 5 Embraers van KLC voor onderhoud. KLC is de grootste en belangrijkste klant van RJC en dit komt vooral door het feit dat RJC een dochteronderneming van KLM is. In de hangaar was er volop de gelegenheid voor foto’s en vragen. De verschillen tussen de E175/E190 en de vernieuwde E195-E2 was hier erg goed te zien. De vernieuwde E2 maakt gebruik van vernieuwde Pratt & Whitney motoren waardoor deze veel zuiniger zijn dan de E175 en E190. Deze motoren worden echter ook geplaagd door olielekkages waardoor de cabine van de E2 kan gaan ruiken naar natte sokken. Hierdoor moeten de motoren om de 4000 vlieguren vervangen worden en dit is voor zowel KLC als RJC een grote uitdaging.
Na alle onderdelen van de hangaar te hebben gezien, en Phil veel te hebben gevraagd zat de dag bij RJC erop en kon de wandeling terug naar de doorlaatpost (met een nog beter uitzicht als eerst) weer beginnen. Wij willen RJC en vooral onze begeleider Phil Schrijvers heel erg bedanken voor deze erg leuke en informatieve twee dagen!
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen