Nieuws

Succesvolle lunchsessie met Marcel de Nooijer!

Succesvolle lunchsessie met Marcel de Nooijer!

Afgelopen vrijdag 2 februari was de SVAAA weer welkom op het hoofdkantoor van Transavia voor een door de SSC georganiseerde lunchsessie met Marcel de Nooijer. Samen met 20 enthousiaste leden gingen we onder het genot van een broodje in gesprek met Marcel over zijn bedrijf en de rest van de luchtvaartindustrie. Een hot-topic welke uiteraard ter tafel kwam waren de krimpplannen voor Schiphol, en met name de voorgestelde nachtsluiting van Schiphol. Marcel heeft nogmaals uitgelegd dat een nachtsluiting zeer grote gevolgen zou kunnen hebben voor Transavia, aangezien het dan niet meer mogelijk is om drie slagen per dag uit te voeren. Een logisch gevolg hiervan zou een verhoging van de ticketprijs en een verschraling van het netwerk kunnen betekenen.

Ook de recent in de media opgepakte berichtgeving over de invoering van betaalde handbagage kwam in het gesprek ter tafel. De grootste reden hiervoor is de stijging van Nederlandse- en Europese belastingen op vliegreizen, welke ontzettend zijn gestegen in de laatste vijf jaar. Om te voorkomen dat ticketprijzen drastisch verhoogd moeten worden is er daarom gekozen voor een invoering van betaalde handbagage, een trend die bij steeds meer LCC's zichtbaar wordt. Hij verwacht dat dit enige wenning nodig heeft van passagiers maar vertrouwt erop dat de invoering een juiste keuze is voor de operationele lijn van Transavia.

Uiteraard kwamen ook de ontwikkelingen omtrent het jongste telg van de Transavia vloot, de Airbus A321neo, ter tafel. Transavia is vooralsnog blij met de introductie van dit toestel, welke met uitzondering van een kleine vogelaanvaring te Faro in de eerste week, successvol is verlopen. Passagiers geven positieve feedback terug over het nieuwe toestel en ook de grondprocessen verlopen zoals verwacht. Marcel gaf iets meer duiding aan het uitvoerige trainingsprogramma welke benodigd is in bijna alle haarvaten van het bedrijf, maar met name bij de Technische Dienst en de cockpit- en cabinebemanning. Zorgvuldige planning en uitvoering is hierbij van belang, om te zorgen dat zoveel mogelijk crew members zo snel mogelijk getraind zijn op dit nieuwe toestel. Omdat cabinepersoneel zowel de Boeing als Airbus mag vliegen, zorgt dit ervoor dat deze multifunctioneel inzetbaar zijn. Cockpitpersoneel moet compleet omgeschoold worden, wat voor Transavia een nieuw avontuur is. Desalniettemin is Marcel tevreden over het huidige verloop van het trainingsprogramma voor dit nieuwe toestel.

We kijken terug op een succesvolle middag vol interessante discussies en gesprekken, en kijken uit naar een volgende editie van dit evenement.

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen

Onze sponsoren